Birazcık madencilik kültürü olanlar bu makinelerden haberdardır. Bilmeyenler için söylüyorum maden işletmelerinde (özellikle açık işletmelerde) bu tür devasa iş makineleri kullanılır.
Bu makinelerinin karayollarına çıkması yasak olup bunlar işletmeye parça parça getirilip işletme içerisinde montajları yapılır. Ayrıca bunların her tekerinde ayrı ayrı motorlar vardır.
Bir tane de ana motor vardır ki bu motor akaryakıttan elektriği üretir ve bu 4 motora dağıtır.
İşte yanda fotoğrafı bulunan kamyon da dünyanın en büyük maden kamyonu. Liebherr tarafından üretilen bu kamyonun modeli T 282 B. Boş ağırlığı 203 ton olup yük kapasitesi 365 tondur. Şunu da söyleyeyim bizim yollarda gördüğümüz kamyonlar taş çatlasa 30 ton yük alıyordur.
Yüklü haliyle 568 tonluk bir kütle haline gelmektedir. Değeri 3 milyon dolar olan bu kamyonda 2723-kilowatt gücünde iki adet elektrik motoru mevcut.
Sizin anlayacağınız dille söylersek bu alet 3650 beygir gücünde. Büyüklüğünü anlamak için ölçüleri vermek yerine yanındaki adamın 2 metre boyunda birisi olduğunu söylemek sanırım daha etkili bir yöntem olacaktır.
Aracımızın maksimum hızı ise saatte 64 km/h. (Bize okulda öğretilen en hızlı kamyon 50 ile gidiyordu). Bu aracın en önemli sorunu hiç şüphesiz rampa aşağı hızını kesmek :) Bu aracın hızını rampa aşağı sabit tutabilmek için bir de cruise kontrol entegre edilmiş. Bunun sebebi de öyle tahmin ediyorum ki bu işi operatöre bıraksalar frendeki en ufak bir ani dozaj değişimi çok kötü sonuçlar doğurabilir.
Ön frenler basınçlı hava ile soğutulmakta. Bu tür büyük kamyonlarda yükün boşaltılması genellikle alttan oluyor ama bu modelde nasıl olduğunun bilgisine kendi sitesinden bile ulaşamadım.
Okuldaki bi hoca artık 300 tonluk kamyonların bile damperle boşaltma yapılabildiğini söylemişti ama bunda durum nedir bilmiyorum.
dünyada en ama en büyüğü TİTAN
Dünyanın en büyük kamyonu Terex Titan. 20 metrelik boyu ve 236 ton ağırlığı var. Ne varki bu ölçülerine ve arkadaki çift aksa rağmen taşıma kapasitesi 317 tonla sınırlıydı. GM'e bağlı Kanadalı bir şirket olan Terex araçtan sadece 1 tane üretmiş. Açık maden işletmelerinde kullanıldı ve şimdi British Columbia'nın Sparwood kasabasında sergieniyor.
Dünyanın en büyük kamyonu Terex Titan. 20 metrelik boyu ve 236 ton ağırlığı var. Ne varki bu ölçülerine ve arkadaki çift aksa rağmen taşıma kapasitesi 317 tonla sınırlıydı. GM'e bağlı Kanadalı bir şirket olan Terex araçtan sadece 1 tane üretmiş. Açık maden işletmelerinde kullanıldı ve şimdi British Columbia'nın Sparwood kasabasında sergieniyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder